Deze morgen in mijn LO les: “Stop het Jantje, je moet daar toch niet voor wenen! Waar maak jij nu een probleem van?”
Een andere leerling had Jantje op iets gewezen die hij niet exact had uitgevoerd zoals ik, de juf, gevraagd had.
Jantje kwam naar mij en begon te huilen… de manier waarop zijn medeleerling hem terecht had gewezen was fel binnen gekomen bij hem.
Een andere, zelfzekere en stoere leerling die achter mij liep gooide de uitspraak hierboven naar Jantjes hoofd:
“STOP HET Jantje, je moet daar toch niet voor wenen! Waar maak jij nu een probleem van?”
Jantje voelde zich niet bepaald beter na deze uitspraak, integendeel. Nog aangedaan keek hij naar mij met een blik van “ik voel mij verdrietig maar dat mag ik blijkbaar niet tonen?”.
Ik wachtte tot Jantje en de zelfzekere, stoere leerling samen stonden en zei toen “ik begrijp dat Jantje zich verdrietig voelt en wie zich verdrietig voelt mag huilen”.
Long story short: het bleek een geval van verkeerd interpreteren. De één had zijn boodschap anders bedoeld dan Jantje geïnterpreteerd had en zijn verdrietig gevoel met bijhorende gedachten (“deze leerling vindt mij niet leuk”, “ik heb iets fout gedaan”, “ik mag er niet zijn”, “ze hebben mij niet graag”, “ik doe iets verkeerd”) waren een eigen leven gaan leiden.
Steek je hand op als je ook al een keer iets verkeerd geïnterpreteerd hebt en daardoor je gedachten met bijhorende gevoelens een eigen leven zijn gaan leiden!
YES! IEDEREEN (en anders lieg je!) J
Steek je hand op als je ook al een keer gereageerd hebt (naar jezelf, je kind of iemand anders) zoals stoere, zelfzekere leerling (STOP HET- reactie).
YES! OOK IEDEREEN (tenzij je een heilig boontje bent!) J
Steek je hand op als je uw gevoelens zomaar kan STOPPEN, afzetten zoals je de TV afzet. Weg ermee.
NOPE! NIEMAND.
Ok, we snappen wel allemaal dat je niet zomaar kan stoppen met een gedrag dat veroorzaakt wordt door een bepaald (moeilijk) gevoel.
Waarom reageren we dan dikwijls met de STOP HET- reactie? Omdat een bepaald gedrag niet fijn is natuurlijk: omdat het de persoon in kwestie schaadt, omdat het anderen schaadt of gewoon omdat we het niet leuk vinden dat iemand “loopt te bleiten”. Want onze maatschappij heeft bepaald dat dit “niet stoer” is. Althans, zo heeft zelfzekere, stoere leerling het geleerd. Kan het alsjeblief ook anders?
Weten dat de STOP HET- reactie niet werkt is een begin. Ben je nog niet overtuigd? Kijk dan even naar dit grappige filmpje (6 minuten) J https://www.youtube.com/watch?v=-FfahjTGG4s
Als we de STOP HET- reactie op termijn willen uitroeien moeten we het bij de wortel aanpakken: kinderen leren vanwaar gedachten en gevoelens komen zodat zij toleranter naar henzelf en elkaar leren kijken en weten dat ze voorbij gaan en dat we ze niet altijd moeten geloven (die gedachten die ons moeilijke gevoelens geven).
(Tussen haakjes: wij volwassenen, velen van ons zijn nog geprogrammeerd met de STOP HET- reactie. Wij gaan onszelf moeten herprogrammeren )
Jantje uit het voorbeeld had niks verkeerd gedaan en hij is een populaire, geliefde leerling. Alleen liet zijn hoofd hem op dat moment geloven van niet. Met bijhorende tranen en rot gevoel.
Comments